torsdag 10 oktober 2013

Snart blir han förpassad från matbordet.

Alltså, bordskicket, när kommer det? Jag bryter snart ihop på all utspottad och kastad mat. Det värsta är när han gapar, börjar tugga på maten för att sedan långsamt spotta ut den ur munnen och allra sist ta lite mat i händerna och pressa genom fingrarna. Snart får han äta på balkongen.

Jag har under en tid kört med taktiken att jag låtsas som om ingenting när han håller på. Jag tänker att om jag uppmärksammar det kanske blir en rolig grej. Men då vet jag ju inte heller om han lär sig att göra rätt. Hur sträng eller snäll ska man vara? Den där dagisplatsen (som än så länge inte finns då det är fullt på alla dagis) lockar mer och mer. Men det är verkligen med blandade känslor. Han kommer att vara knappt 15 månader när han börjar. Om vi får som vi vill.

Kom nu med lite sjyssta bordsskickstips är ni gulliga, för mitt vanligtvis låånga tålamod är snart slut. Redan imorrn om det blir en likadan dag som idag.

2 kommentarer:

Louise sa...

Tycker han om att plocka med maten själv? Uppmuntra de och beröm honom att han är en duktig och stor kille. Kanske kan köra med En korvbit till mormor, en till pappa osv. Ge bara lite mat åt gången.

Wilgot är snart 16 mån och han har inger vidare bordsskick han heller. Gillar han de inte eller är mätt sätter tallriken på huvudet eller sveper iväg tallriken, mackan eller bananen på golvet. Himla kul! Det byts en hel del kläder;)

Han lär sig så småningom allt vad bordsskick och vett och etikett men det kan ta en stund.

Emma sa...

Han plockar ofta med maten själv och verkar gilla det. Men lika ofta leker han bara med den. Och han gör det medvetet, det ser jag. =)

Jag ska testa att ge honom lite mindre mat så får vi se. Tallrim är inte att tänka på än, han får maten på bordet. Tallriken ser han bara som en leksak. Hehe.