lördag 18 januari 2014

Jag ger mig inte.

Jag tror att det här blir tredje gången gillt. Femminutersmetoden på natten. Vi vill sova och inte värma mer välling. Och Elvin skulle må bra av att sova han också. Funkar det inte den här gången ger jag upp och väntar på dagen som ALLA säger kommer nån gång. Dagen då ens barn börjar sova hela nätter.

Jag förstår att det dröjer innan små barn sover bra, det gör jag och jag har funnit mig i det ganska länge. Jag skulle kunna fortsätta att finna mig i det. Men. Jag är en person som inte kan låta bli att testa saker. Jag kan finna mig i saker som jag vet att jag inte kan påverka men om det finns en chans att förändra och förbättra, så vill jag pröva.

Jag ska tillägga att de flesta tips man kan hitta på nätet handlar om att införa en bra kvällsrutin. Vi har haft en helt fungerande kvällrutin sen Elvin var väldigt liten. Han somnar oftast som en stock vid 19. Såklart inte alltid, precis som att jag inte somnar 22 varje kväll trots samma kvällsrutin. Så tipsen på näten för att sova hela natten har inte hjälpt.

Inatt vaknade Elvin första gången vid 23:30. Jag gick in var femte minut i 40 minuter. Helt okej. Han var arg, inte ledsen. Sen vaknade han igen vid 3 och då tog det ca 20 min. Jag var dock väldigt trött och somnade på köksoffan så jag kan inte säga exakt. När han vaknade igen 5:50 ville jag inte ge honom välling trots att han nog hade somnat om. Jag tänkte att han inte skulle förstå att det var morgon och okej att dricka välling, för det är det. Han kan få morgonvälling igen när han förstår att han inte ska vakna på natten. Så det blev en medvetet valt tidig morgon.

Nu laddar jag för natten med att ligga i soffan och förhoppningsvis somna tidigt så att jag får några goda timmars sömn.

Håll tummarna för att tredje gången gillt fungerar. För det blir inte en fjärde.

Inga kommentarer: