söndag 1 december 2013

#AllaÄrFotografer

Precis som Schyffert och Rheborg säger, är vi alla fotografer idag. På Facebook och Instagram och andra sociala medier flödar bilderna tagna av oss. Men helt ärligt så är ju säkert 99,9% riktigt dåliga. Syftet med bilderna är inte att visa en fin bild utan ofta mer en situation eller beskriva något med en bild. Men vanligast är nog att visa vad man gör just nu och det är ofta för att visa upp sig eller dom man för tillfället umgås med. Och lägga till en beskrivning typ så här "vi har det bra". Inte så roligt och genomtänkt.

Det är dock lättare sagt än gjort att få till bra bilder. Och alla vill inte vara utförligare än "vi har det bra". Jag klandrar ingen. Jag är oftast likadan själv men numera med en ambition att bättra mig. Jag har fastnat i nya serien #AllaÄrFotografer med Henrik Schyffert och Johan Rheborg. Snyggt, intressant, inspirerande och tänkvärt. Om man är sugen på att bli bättre på att amatörfota eller bara se en bra serie, se den.

Instagram är från början ett sätt att dela med sig av vad man för tillfället ser eller gör i form av bilder. Som en bilddagbok som man delar med andra. Nu har det utvecklats på många olika sätt och används bla som marknadsföring av företag. Det är spännande att se hur ett socialt medieställe kan förändras. Och i princip det enda jag inte gillar med just Instagram är selfies. Det går bara inte. Jo, om man driver med sig själv i syfte att inte vara snygg eller nåt. Då funkar det för då ser man troligtvis inte ut som man brukar. Men vi människor förändras inte över natten, alla andra selfies ser likadana ut. Det är ju som att jag skulle lägga ut en bild om dagen på huset jag bor i. Inte så roligt att titta på. Och jag vet, jag måste inte titta, bara skrolla vidare och låtsas som inget. Det gör jag ofta.

Det skulle kunna bli ett långt inlägg för allt handlar nog om delade och odelade intressen. Jag gillar inte selfies men älskar att se inredningsbilder och bilder på andras barn. Det gör inte alla.

Inga kommentarer: