måndag 28 november 2011

Julstök i mitt kök.


Trots gårdagens mastiga försovning hann jag allt med att stöka till ordentligt i köket. Det resulterade i väldigt goda saffransbullar med vanilj och kardemummadrömmar. Båda recepten från ICA. Drömmarna var superenkla att göra och det tog endast dryga halvtimmen innan båda plåtarna var klara. Och bullarna (som jag visst åt tre av igår) blev verkligen skitgoda! Jag krånglar inte med att göra dom fina eller så, utan rullar ihop degen till en lång rulle och skär bitar rakt av och stoppar dom i formar. Enligt receptet skulle an göra knutar, men det tar säkert dubbelt så lång tid och jag är inte så avancerad i bakvärlden. Jag nöjer mig med att jag fick med alla ingredienser och att det smakade gott!

Jag känner mig lite husmoderlig när jag bakar. Förklädet var givetvis på för att förhöja känslan. Ja, och för att skona mina kläder För konsten att kladda ner precis överallt kan jag. Alltså verkligen. Ni som har barn kanske tror att det inte finns vuxna som håller på så. Men jag skulle nog ge dom en match. Jag sa till min kära sambo att det nog var klokast att han gav sig iväg under tiden. Han blir så trött på mig när jag är i köket och förstår inte riktig hur jag bär mig åt.

Inga kommentarer: