tisdag 23 juli 2013

Mug cake.





Jag är lite seg i starten när det kommer till att prova nya, nyttiga mellisar som man kan göra själv. Jag har tex vetat om att kesellafluff varit en favorit hos flera av mina vänner länge men själv inte kommit till skott förrän för ett par veckor sedan. Jag har fått för mig att det är krångligt och att jag måste köpa tusen nya ingredienser, som dessutom är dyra.

Jag har hört talas om den där mug caken ett tag nu och gjorde slag i saken efter ett träningspass förra veckan. Min vän Cilla, som också höll i träningen, nämnde mug cake vid ett tillfälle då jag var helt slut och sugen på det mesta. Det fastnade i mitt huvud så jag googlade efter recept direkt när jag kom hem. Men insåg att det var en djungel av olika varianter, både nyttiga och onyttiga. Jag bara tog ett som innehöll ingredienser som jag hade hemma (nästan iaf, lite nya mjölsorter ska inhandlas).

Jag hade som sagt inte rätt mjöl utan använde fullkornsdinkel, men tog inte riktigt lika mycket. Och jag hade i kakao istället för nutella. Resultatet blev super! Enligt mig iaf, Toffe var inte lika imponerad. Jag har hunnit göra en till på samma grundrecept men med rabarber i. Den blev sådär. Jag tror att bananen gjorde den första saftig. Jag får experimentera lite till helt enkelt. Ovan nämnda Cilla är annars expert på att experimentera i köket. Ni hittar hennes blogg i listan till höger.

Inga kommentarer: