onsdag 19 februari 2014

Bästa hudvården för mig. Och Elvin.

Jag har skrivit om min hud förut men jag vill göra det igen. När jag sist skrev om La Roche Posay var innan jul 2011 tror jag och jag hade precis börjar använda produkterna. Vad jag inte visste då var att jag var gravid. Så under en lång period visste jag inte om min "nya hy" berodde på de nya produkterna eller graviditeten. För min hy var helt fantastisk under hela graviditeten. Nu är Elvin snart 1,5 år och jag har slutat amma för länge sedan så de där hormonerna som ev påverkade min hy borde vara long gone by now.


För det första måste jag påpeka exakt hur dryg min ansiktstvätt är. I två(!!!) år räckte den. Jag har inte snålat på nåt sätt för det är inte alls min grej. Jag gillar som bekant att testa nya produkter och vill helst att dom ska ta slut så fort som möjligt så jag får köpa nya. Utan att snåla alltså i två år. Bara det är ju bra. Den tar bort allt smink väldigt effektivt också och svider inte i ögonen. Den här tvätten är för oren och fet hud men torkar inte ut huden det minsta.



I en vecka har jag använt en ny produkt i deras sortiment så jag kan inte uttala mig än om den är bra eller inte men den verkar bra. Det är en dag- och nattkräm som heter Effaclar Mat och den håller huden matt. Perfekt för mig.

                                                        

Jag klarar mig ganska bra med dessa två produkter men har även en dagkräm med SPF 15 som jag använder sommartid. Den är lite grön i färgen och motverkar även röd hudton. Jag har även ett ansiktsvatten som jag använder då och då men tycker inte att det behövs.


                                                        

Och den sista produkten i vårt lilla minisortiment här hemma är nog den största överraskningen hittills. Elvin har haft problem med torr hud och stundtals eksem sedan han föddes. Vi har testat kostisonsalvor, Minderm, Locobase och lite annat smått och gott. För ca en månad sedan var hans hud värre än på länge med röda, torra blämmor över hela kroppen. Jag ville testa nåt nytt och köpte Lipikar Baume från La Roche Posay. På tre dagar var hans hud så len som den var när han föddes. Sedan dess har vi inte ens behövt smörja varje dag utan vid behov vilket är väldigt skönt. Ni fattar grejen va? Jag har hittat rätt i en djungel av produkter. Men jag har å andra sidan röjt igenom en halv djungel redan och nån gång borde man ju hitta rätt.

                                                          

Inga kommentarer: