fredag 7 februari 2014

Jag vet knappt var jag ska börja.

Vägen till ett mer ekologiskt och miljövänligt liv har börjat här hemma. Jag är redo för det nu men det har tagit sin tid. Jag har källsorterat och använt Grumme såpa i flera års tid men inte mer än så. Nu har jag en tanke om att successivt övergå till ekologiska produkter, både vad gäller mat och rengöring. Och även försöka tänka giftfritt för Elvins skull då många leksaker fortfarande innehåller farliga ämnen.

Men jag vet inte i vilket ände jag ska börja...

Jag var på en föreläsning förra veckan och jag skulle kunna skriva ett blogginlägg om dagen i flera veckors tid om ekologisk mat, tillsatser, e-ämnen och usch-jag-vill-inte-höra-mer-ämnen. En sak som jag tog till mig direkt var att många våtservetter för barn kan framkalla allergier pga ett ämne som heter benzoesyra. Att torka barn om munnen med detta är alltså inget bra (inte i stjärten heller). Jag ska göra sluta på dom servetter vi har och köpa dom som enligt det här testet var bäst. Och jag vet att man helst inte ska använda dessa våtservetter alls men det är smidigt för vi har inget rinnande vatten där skötbordet står.

Ekologisk Bregott och ekologisk röd mjölk är här för att stanna i vårt kylskåp, det vet jag. Och nu när jag har bestämt mig så svider det inte i plånboken (för om man jämför så är det flera kronor dyrare). Och använd den 40% feta grädden för den ska tydligen vara bättre än laktosfri grädde om man är laktosintolerant (enligt föreläsaren och jag orkar inte sätta mig in i detta nu så jag tar honom på orden). Jag vet inte varför men i den laktosfria grädden har man tillsatt laktasenzym. Någon som vet? Det ska alltså hjälpa till att spjälka laktosen. Men om det inte finns nån laktos i laktosfri grädde så borde ju inte laktasenzym behövas? Finns svart på vitt här. Sen är naturliga produkter alltid bäst och den feta grädden har inte genomgått processer för att bli mindre fet som all annan mindre fet grädde har.

Jag är lite dyrare men gör gott för samvetet.
Och jag är lite bättre att torka med runt munnen. Om man nu måste det. Vatten är ju annars ganska bra.


Vad tycker ni om detta- bu eller bä? Väljer ni ekologiskt eller inte? Och varför? Vill ni hänga med på vägen till ett lite bättre liv?


1 kommentar:

Mia sa...

Vi kör på samma linje. Så långt ekologiskt är möjligt. Sen märker vi en skillnad på hur mycket godare allt faktiskt är när det är ekologiskt. Ta bara Bregott som ett exempel. Niclas var också på denna föreläsning för någon månad sedan. Även att vi åt ekologiskt innan så var det ännu mer som åkte ut ur kylskåpet och som direkt ersattes med annat. Skrämmande.
Vi har t ex även slängt alla elsas badankor i plast, köper inga kläder med tryckt tryck på mm.
Detta sunda tänk är värt allt!! Vi och våra små är värda det bästa.
Kramar