måndag 17 februari 2014

Ett rent OCH snyggt samvete.

Jag gillar pumptvålar som luktar gott och samtidigt är snygga. Nuförtiden ska dessa tvålar helst även vara ekologiska eller miljövänliga. En svår nöt? Nej, inte så värst faktiskt! Det finns massor av fina flaskor med innehåll som är ekologiskt. Lilla Bruket är min favorit. Där hittar man främst snygga flaskor men även goda och lite annorlunda dofter. Lagerhaus har också snygga alternativ. Samt även Urtekram som numera finns på Konsum här i Vimmerby men jag tycker inte att deras flaskor är speciellt snygga. Och nu handlar det mest om utsidan (ibland gör det faktiskt det) för insidan är god hos alla. Sen finns det huur många andra ekologiska tvålar som helst så utbudet går inte att klaga på.

Den här står i vårt badrum och doftar väldigt gott! Från Lagerhaus.


Jag står i köket och doftar gott!
Jag finns bla på Konsum. 

Sen en tanke om en annan typ av rengöring- nämligen diskmedlet. Jag har kört på Yes Citron troget i flera år. Jag kan ha valt nåt annat citrondoftande märke om Yes har varit slut (för det är det väldigt ofta har jag märkt). Jag har inte tänkt att det har funnit andra alternativ förrän nu. Yes är liksom det bästa inom diskmedelsvärlden. Och dyrast och icke miljövänligt. Numera diskar vi i Skona här hemma. Det är billigare och miljömärkt men doftar citron precis som Yes. Jag har inte märkt nån skillnad på diskresultatet. Men tanken att man inte spolar ner lika miljöfarligt medel gör gott. Jag vet inte vad det finns för alternativ för er lyckostar som har diskmaskin så det får ni gärna uppdatera mig om.


Och tvättmedel! Vi kör på Grumme tvättsåpa. Anledningen till det är att deras förpackning har skruvkork. Det känns säkrast med tanke på hur klumpig jag är. Jag har inte testat Skonas och vet faktiskt inte vilka andra miljövänliga tvättmedel som finns.


Jag vill bara förtydliga här att jag verkligen är nybörjare på det här med ekologiskt, giftfritt och miljövänligt så det som skrivs här kanske inte är helt korrekt (rätta mig gärna då) och skrivs utifrån mina förutsättningar (givetvis). Jag tänker inte tvinga någon annan att byta ut diskmedel eller tvål men förhoppningsvis väcka en tanke som så småningom leder till handling. Eller inte. Det är helt valfritt hur man lever sitt liv. Jag vill mest göra dessa förändringar för Elvins skull, det är han som motiverar mig.

Kom gärna med egna tips och tankar kring det här!

Inga kommentarer: