torsdag 20 februari 2014

Här kommer fortsättningen.

Jag blev påmind förra veckan om att den spännande fortsättningen på historien om vår nattsömn inte publicerats. Jag har knappt vågat ska jag säga. Men efter tredje försöket med femminutersmetoden och förhoppningsvis sista så har vi sovit som gudar. Ja, iaf bättre än tidigare 15 månader. Nattvällingen kunde vi sluta med direkt och under tre veckor så behövde vi inte ge välling en ända gång. Han har vaknat till nån gång på natten såklart men har flera gånger somnat om själv. Och har han inte somnat om så har vi kört en eller ett par femminutare och sagt att det är natt och att han ska sova. Men det sjukaste är faktiskt att när han vaknade runt 6 på morgonen somnade han om när vi sa att det var natt. Inpräntat mantra eller vad?

Jag skriver en del i dåtid här ovan för att Elvin nu har varit sjuk till och från i typ tre veckor och då är alla rutiner som bortblåsta så jag vet faktiskt inte hur det ser ut när vi har tagit oss igenom denna sjukdomstunnel. Men oavsett så har vi hittat en grej som fungerar och kör på den igen om det behövs. Nu har Elvin sovit i vår säng mer än han gjort sedan han föddes. Det funkar tillfälligt men vi sover inte så bra nån av oss. Och speciellt inte nu för han hostar som en tok på nätterna. Det är lite mysigt med en varm kropp bredvid men när man är tröttare än tröttast när man vaknar och gäspar framför datorn efter lunch lockar det väldigt med en egen säng igen.

Förut var det ett ganska stort problem för Elvin att somna nån annanstans än hemma men vi har kört femminutare även när vi varit bortbjudna och det har fungerat. Till slut. Senaste gången vi var iväg behövde jag bara gå in en gång vilket innebär att det tog drygt fem minuter för honom att somna. Vi är bortskämda här hemma för han somnar på en gång så minsta minut han är vaken efter nattningen är lite jobbig. Och speciellt när man inte är hemma. Mest jobbig för att han är väldigt ledsen. Det är inte så att han ligger och pratar utan det är gallskrik. Då är varje minut låång.

Jag återkommer när mini är frisk igen för det är väl då det visar sig om rutinen hann bli tillräckligt inrutad.

Puss

Inga kommentarer: