tisdag 18 februari 2014

Mörkt ska det va.

Jag älskar mörk choklad! Kanske lite för mycket för ibland (ganska ofta) så äter jag upp en hel chokladkaka själv. Och det kan vara hur mörk choklad som helst. Det handlar säkerligen mest om att det är socker i och att socker är jäkligt gott och beroendeframkallande. Men mörk choklad är inget jag tänker utesluta jag ska dock försöka dra ner på konsumtionen en hel del.

En vanlig mörk chokladkaka är runt 100 g. 50 g mörk choklad i veckan har visat sig bra för att minska risken för stroke. Och när man i forskning pratar om mörk choklad ska kakaoinnehållet vara mer än 70%. Eftersom att mörk choklad innehåller betydligt mindre socker än vit och mjölkchoklad påverkar den inte blodsockret på samma sätt och det kan vara bra om man är känslig mot socker eller är diabetiker.

Jag ska inte hålla på att skriva alla positiva saker med mörk choklad utan egentligen säga att man även i valet av mörk choklad kan göra bättre val. Många av Lindts (och flera andra märkens) sorter innehåller ämnet sojalecitin. Det verkar vara lite omtvistat hur det egentligen påverkar oss men det man vet är att om man är sojaallergiker bör man helt undvika det ämnet. Sojalecitin, E 322, är ett emulgeringsmedel och används för att fett och vatten ska kunna blandas. Och om man som jag nu då håller på att lära sig mer om e-ämnen och naturlig mat så är det ju kul att veta att det finns väldigt bra choklad.

Ett säkert kort är att köpa sin choklad på en hälsokostbutik där den även är ekologisk. Det är ett par kronor dyrare men lätt värt det. Annars så har Coop Prima flera bra sorter och även den är ekologisk.

Visste ni att Marabous mjölkchoklad egentligen inte får kallas för choklad? Den främsta ingrediensen är socker och då borde namnet vara godis kort och gott. Choklad ska ha kakao som mesta ingrediens. Man kan lätt se det här i innehållsförteckningen för den produkt som det är mest av står alltid först. Socker vill man alltså ha så långt ner som möjligt.

Pju, det finns så mycket att säga om innehåll i olika produkter så jag blir helt svettig av att skriva och samtidigt göra research så att jag inte bara svamlar. Men inspirationen är helt klart den där föreläsningen som jag var på för ett par veckor sedan.


Ett bra alternativ om man vill äta mörk choklad. 

Inga kommentarer: