torsdag 5 juli 2012

Veckor och vitaminer.

Vecka 28+4

Idag går jag in i vecka 30. Jag har alltså avverkat 29 hela veckor. Och magen den fortsätter att växa (så här såg den ut för ett par veckor sedan). Jag mår ganska bra för tillfället. Foglossningen har blivit bättre och vissa dagar slipper jag den helt. Jag är dödstrött om jag råkar sätta mig ner efter jobbet. Oftast har jag massa annat för mig så jag hinner inte riktigt. Det värsta för tillfället är att jag sover dåligt. Jag är varm som ett element och vaknar helt svettig i stort sett varje natt. Sen är det en riktigt kraftansträngning att gå längre promenader. Om jag för ett halvår sedan hade skrivit en längre promenad hade jag nog menat att gå typ en timme eller lite mer. Nu är en lång promenad till ÖB och hem igen. Jag lyssnar på kroppen och den säger verkligen ifrån så jag ska inte vara motsträvig. Den skulle säkert må bra av att röra på sig mer men det gör alldeles för ont. Det är en ond cirkel. Det gör ont av att röra sig, men det skulle säkert bli bättre av att röra sig. Jag har iaf bestämt med mig själv att det är okej att vila och ta det lugnt. Jag ska inte bli helt stillasittande, det är ett som är säkert.

Bra vitaminer.

Jag hade dåliga järnvärden redan innan vecka 20, så jag har försökt att pilla i mig dom där tabletterna varannan dag men det går sådär. Jag glömmer alldeles för lätt trots att jag har ställt dom på nattduksbordet. I dessa jordgubbstider inbillar jag mig att det inte gör så mycket. Men sen äter jag dom alltid med grädde och mjölk och kalcium förhindrar upptaget av järn. Ikväll gjorde jag en riktig vitamindrink på jordgubbar, mango och apelsinjuice. C-vitamin däremot gör upptaget av järn lättare, så apelsin eller apelsinjuice till jordgubbar, leverpastej eller blodpudding är ett tips.

Inga kommentarer: