måndag 8 april 2013

Ett litet sömnrekord.

Även idag njöt vi av solen ute på balkongen. Jag hade glömt hur mycket jag gillar vår balkong. Sommaren var ju som ni minns inget vidare och när det väl var varmt så höll jag, höggravid och tjock, på att få värmeslag. Trots att vi renoverade halva balkongen var vi knappt där. Och det var ju inte direkt någon brittsommar heller. När september kom var det höst.

När Elvin vaknade efter en rekordlång vila (på tre timmar!) klockan fyra så kände jag att jag behövde röra på mig. Vi fortsatte att njuta av vädret. Ja, en liten stund iaf. Sen hade nog Elvin tråkigt i vagnen för det var gnäll tre fjärdedelar av promenaden. Haha. Underbart! Flyt också att jag valde en runda som man liksom måste ta sig runt. Inga genvägar. Och att jag glömde nappen hemma. Men hem kom vi. Sista biten blev det Youtube och Babblarna. Tills batteriet dog.

Jag undrar vad det är som är tråkigt med att åka vagn alltså. Att sitta still känns mest troligt. Sitter ni inne på några bra tips för att göra det roligare? Jag har tagit med leksaker, jag fäller upp och ner ryggstödet mest hela tiden och jag ser till att han inte får solen i ögonen. Blablabla...

Jag tror inte att Elvin sovit så här mycket på en dag tidigare (möjligtvis när han var plutteliten men då uppdelat på fem). Och det märktes här hemma ikväll. Vilken energi han har alltså! Det är skitroligt att se på när han försöker ta sig framåt och grabba en leksak. "Eller nej, jag tar den andra. Nej, vänta, jag ska ha alla på en gång. Och bita i dom och skrika högt samtidigt. Sen snurrar jag runt några varv, stannar upp i en sekund och funderar sen kör jag igen." Det fortsatte likadant i sängen efter vällingen men tröttheten lös igenom om man säger så. Han gjorde ett tappert försök att lura mig men när jag gick in till honom andra gången och la honom tillrätta och stoppade in nappen somnade han direkt. Jag känner på mig att vi kommer ha att göra ett par år framöver med den där lilla killen.

Published with Blogger-droid v2.0.10

2 kommentarer:

Louise sa...

Vissa barn gillar bara inte att åka vagn. Våra barn har tyckt/tycker det är kul och åka vagn. Wilgot sitter mest och tittar på allt som rör sig, sina roliga bröder som cyklar och leker ute. Nåt som jag lärde mig efter en trilski promenad med Edwin var och vänja dom vid selen i vagnen. Edwin var vår " försökskanin" och jag visste inte att en sån liten kille kunde snurra så fort och så många ggr i vagnen. Promenaden löste sig eftersom vi var fler barn och mammor. Vi fick helt byta vagn tills jag kom till bilen:) Så ett hett tips, börja och vänj Elvin vid selen, annars kan de bli en jobbig situation att gå promenader.

Tips för få promenaderna roligare för Elvin är väl just roliga leksaker, prata mycket med honom och busa( kör titt ut). Se till att han är fulltankad både på mat och dryck. Även ha med majskrokar, smörgåsrån och vatten. Gå inte bara för motionens skull utan även för hans skull. Sover han, gå på i rask takt men däremot är han vaken ägna tid åt honom(dra ner på tempot). Uppmuntra till att det är roligt att åka vagn (att mamma är så rolig). Gör massa roliga ljud, visa saker, sjung och busa. Att gå en långsammare promenad är bättre än ingen promenad alls!

Kram!

Emma sa...

Han är nog tyvärr en sån då. =) Han är i rörelse mest hela tiden annars så han känner sig säker låst. Men selen är inga problem. Den är i princip alltid på. Men jag hade precis haft honom uppe på bilden. Han var ju inte så glad... =)
Jag hade verkligen fullt fokus på honom och sjöng och höll på. Utan resultat. Jag ger mig nog inte iväg på promenader då jag inte smidigt kan vända hem igen på ett tag. Haha. Det får bli runt stan så att vi har nära hem.

Kram kram och tack för alla tips