tisdag 13 november 2012

Åtta veckor senare...

Idag blir Elvin åtta veckor. Om dom fyra första veckorna gick snabbt är det inget mot de fyra senaste. Jag tänker att det är för att man har hittat någon form av vardag. Och den brukar ju ticka på rätt så bra... Idag när vi var på kontroll vägde han exakt 6000 gram. Lilla Biffen!

Elvin har fortfarande problem  med magen. Vi håller på att testa oss fram. Ikväll ska han få prova mjölkfri ersättning för första gången. Och jag har ätit helt mjölkfritt sedan en vecka tillbaka. Vi hoppas verkligen att det hjälper för han har så ont. Han blir störd av magen även i sömnen, stackarn.

Elvin är fortfarande en vaken liten kille. Men den senaste veckan har han sovit några längre stunder dagtid. Han har tom somnat själv i mjukliften. Man är lite knäpp som småbarnsförälder har jag märkt. Hurra, han har somnat själv! Hurra, han har sovit i sin egen säng (det har faktiskt hänt och det kändes hurra)! När han har sovit bra och ätit sig mätt är han verkligen nöjd. Då kan han sitta i babysittern en bra stund och prata och skratta. Men inte själv såklart! Vi ska helst vara så nära att han ser oss. Jag sitter mer än gärna bredvid och pratar när han är på det humöret. Om jag ändå hade mer tid för sånt... Men det ska lagas mat, tvättas och pluggas lite också.

Nätterna är vårt minsta problem. När E väl somnar runt 22-23 (vi hoppas innerligt att han ska sluta att vara så pigg snart) sover han jättebra fram till sju. Även om han inte vaknar då så börjar, vad vi tror, magen att tjorva. Han bökar och stönar fram till åtta-nio innan han vaknar. Ibland om Elvins mamma är lite trött går det utmärkt att somna om till tio- halv elva (men det har inte hänt många gånger). Vagnen är fortfarande favoritstället att sova på.

Vardagen blir lättare och lättare och det är såå skönt. De mindre bra dagarna är färre och de bra fler. Jag skulle säga att det mest är den där jäkla uppsatsen som stör. Både mitt humör och de vardagliga sysslorna. Men den ska in på torsdag och vi hoppas att det inte blir alltför mycket att komplettera.

Jag ska fortsätta att skriva lite, samtidigt som jag gungar Elvin i babysittern. Vi har redan flera favoritsaker som hjälper oss underlätta. Men mer om det en annan gång.

Hej hopp!

1 kommentar:

Louise sa...

Vad skönt och höra. Klart man undrar hur det går för lille Elvin.