fredag 8 mars 2013

Inspiration.

Min vän Cilla, som också har en blogg, har startat en liten bloggserie om människor som inspirerar, med början idag. Det handlade om träning och varför och hur och ja ni vet. Och då tänkte jag på mig själv och just frågan; varför?

I förrgår skulle jag och en kompis dra med barnvagnarna ut på en promenad och köra lite backträning. För att vi kan liksom, dumt att inte passa på. Då mötte jag en kompis mamma och stannade till och pratade lite sen sa jag sådär i förbifarten att, "nähä, Johanna står och väntar vi ska träna lite". Och fick då svaret att "men du som är så smal behöver väl inte det".

För det första är inte jag en person som går under normen smal, jag har en "stor benstomme" (jo, man kan faktiskt ha det), med breda höfter och axlar. Jag skulle säga normal, med former men inte massa överflöd. Och just nu väldigt dallrig. Samtidigt på god väg tillbaka. Men det är en bit kvar. Och för det andra, det viktigaste, jag hade tränat även om jag var smal. Det är inte därför jag tränar.

Alla ni som tränar för att bli smala, sluta med det! Det håller inte i längden. Man måste träna för att må bra och med hjälp av något som kommer inifrån. För mig är det bara självklart. Visst är det tråkigt att ibland behöva ge sig ut i regn, mörker, man är trött osv men träningen är alltid rolig. Det måste den vara. Lustfylld, i syfte att ge tillbaka energi och få kroppen att jobba precis som den är gjord att göra.

Man kan göra förändringar i kosten för att gå ner i vikt och uppnå bra resultat, men vill man att kroppen ska må bra även på insidan är det träningen ni ska satsa på.

Nu sitter jag i solen och latar mig och kommer säkert att äta nåt onyttigt ikväll, men det skiter jag i just idag. Man ska njuta av livet också, med måtta. Nästa vecka vet jag att jag kommer att träna minst tre pass. Det bara blir så. Och då kanske inte den här fredagen spelar så stor roll. Men jag vet, av erfarenhet, att det är lätt att tänka så utan att få till den där träningen. En graviditet kan vara den bästa ursäkten till att äta gott och sitta i soffan. Och det får jag igen nu. Tur att det bor lite vilja och motivation i den här kroppen.

Vill ni inspireras och få lite motivation tycker jag att ni ska läsa den där Cillas blogg (finns i länklistan till höger) för den kvinnan är det go i. Jäklar vad hon kämpar med träning och kost. Sjukt duktig! Om jag hade en tiondel av hennes beslutsamhet...

Trevlig kvinnodag på er!

Published with Blogger-droid v2.0.10

2 kommentarer:

Cilla sa...

Tack för den trevliga läsningen :) Jag suger åt mig som en törstig häst!

Och nej, man ska inte träna enbart för att vara smal. Att träna med det som enda syfte kommer aldrig att göra träning rolig eller lustfylld. Bara ångestframkallande och jobbig - i längden inte hållbart. Du har ju en gedigen träningsbakgrund och har nog egentligen aldrig enbart rört på dig för att vara smal eller fit. Träning ger så mycket annat än det och jag önskar att alla människor kunde få uppleva den delen när hälsa kommer inifrån och ut :)

Kram på dej!

Anonym sa...

Du såg himla fit ut i onsdags måste jag säga! Superfin <3
Kraam/Sara