måndag 11 mars 2013

Må bästa mamma vinna!

Lite sned å så, men jäkligt söt ändå.

Nu är det fight igen. Vi har redan klarat av några. Tex inte sova på mammas arm, inte sova i mammas säng utan i egen, sen sova i eget rum. Men jag tror att denna kan vara värst. Nu jäklar är det slut med att vakna och äta var annan-var tredje timme om nätterna.

Jag har googlat massor om det här med sömn och mat och känner mig väldigt påläst, men framför allt väldigt beslutsam. Jag ger mig inte! Och om det är nåt jag har lärt mig om mig själv sen Elvin kom är det att när jag väl bestämt mig för något, så försöker jag verkligen stå fast vid det.

Och strategin har sett ut som så att när han vaknar första gången, ganska exakt 00:30, får han helt enkelt ingen mat. Vi ska få honom att somna om, oavsett hur mycket han gråter. Vi började i fredags och det var kämpigt. T tog första(!) timmen av gråt sen fick han nog så jag fick ta över. Men då var Elvin helt utmattad av all gråt så det tog ca 20 min innan han sov. Sen vaknade han igen vid sex men somnade om när jag stoppade in nappen. Och vaknade för morgon strax efter sju. Helt okej, förutom gråten. Jag vet iaf att han klarar sig fint utan mat i 12 timmar. Och det var det viktiga. Sen fick vi tyvärr pausa en natt, i lördags, då vi sov hos mina föräldrar. Det funkade inte alls. Annan miljö helt enkelt och i resesäng. Så i natt var det dags igen och jag kände mig laddad.

00:34 vaknade han och grät i typ 15 minuter innan han somnade. När han vaknade igen vid fem var mina bröst inte så roliga så det fick bli mat. Han vaknade vid sju för morgon. Också helt okej. Klart jag önskar att han sov till åtta, men vi kanske kan förskjuta sänggåendet lite längre fram. Nu håller han ut absolut senast till sju och då är han så trött så att det tar mycket längre tid att söva honom. Kvart i är perfekt.

Jag läste att det brukar ta tre nätter innan de små liven förstår att det inte är någon idé att vakna, för det blir ändå ingen mat. Det återstår att se. Det får ta den tid det tar för jag fungerar inte som människa med denna upphackade sömn.

Ni lär bli varse om det fungerar. Eller det tror jag att det gör, men som sagt, inte hur snabbt.

Har ni erfarenhet och tips om det här med sömn och mat på natten? Elvin får just nu gröt runt halv fem sen välling vid halv sju. Ger ni välling på morgonen? Han äter oftast frukost, gröt, vid halv åtta-åtta.

Jag undrar om det beror på att jag är tävlingsmänniska som jag känner mig peppad inför det här. Jag vill verkligen vinna den här matchen! (Som om det vore blodigt allvar. Haha!)

Hörs hörrni!

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra inställning du har, att DU ska vinna :) Låter kanske i mångas öron hårt men hos oss kör vi på samma linje och jag anser att man gör barnet en tjänst. Lika väl som man hjälper sitt barn att byta blöja, ge det mat osv måste man hjälpa det att sova gott och tryggt, hjälpa barnet att "somna om" på egen hand är viktigt tycker jag. Ett barn vaknar många ggr på en natt, men hos oss mäker vi inte många av dessa gånger då hon just kan somna om själv.
Vår 6 månaders får numera välling innan läggdax vid 19 tiden, brukar vakna till vid o1 tiden, vill och får då ammas. Sover sedan till ca 06. Ammas då igen. sedan blir det gröt vid 08 tiden. Jag trappar nu ner amningen och tanken är att ev ETT nattamål bestående av välling är ok framöver en tid..Vår treåring sov hela nätter utan mat vid 8 månaders ålder och det är vårt mål även med lilltjejen :)

Lycka Till!

Mvh Emma som tittar in då och då