tisdag 23 november 2010

Bak- och bänktankar

Jag har bakat inför kvällen, så att mina partygäster får något att tugga på. Jag kör på en hederlig kladdkaka. Det här receptet är verkligen jättegott, men jag har aldrig gjort dubbel sats. Hoppas på samma resultat! Här är receptet:

3 dl socker
1 ½ dl mjöl

2 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
4 rågade msk kakao
150 g smält smör
2 ägg
smör och ströbröd till formen

20 min i 200 grader

(Jag gjorde min kaka på en plåt så den blev ganska tunn. Då bör man nog ta ut den lite tidigare för att få den så där kladdig och god.)

Tillägg kl 21:02 när alla gäster gått hem: Se för Guds skull till att det inte finns kaka över! Då är risken stor att den som bakade äter för mycket.

Jag tänkte passa på att lägga in en förebild på vår köksbänk. Den ska nämligen bytas ut och jag längtar. Men, det finns ett men, vi bor i hyreslägenhet och
har en hyresvärd (som är bra på alla sätt) fast han har lite många järn i elden, så vi får se när det blir av. Jag är ju överlycklig att vi överhuvudtaget ska få en ny, så jag kan vänta till påsk om det behövs. Vi ska faktiskt få "nytt" köksgolv också. Nu ligger där en ful platsmatta som ska bort men under döljer sig ett gammalt trägolv. Där är jag inte lika hoppfull, men nån gång ska jag ha ett trägolv i köket.

De små fläckarna som syns är anledningen till att vi ska få en ny. Det är en föregående hyresgäst som målat med nån typ av lack som nu håller på att försvinna. En ny fläck varje dag ungefär. Och golvet talar väl för sig självt.

4 kommentarer:

Frida Bieberbach sa...

Tusan vad jag missar, ingen är mer sugen än jag på kladdkakan....Johan ska få stryk för detta!

Tack för alla tips, har precis beställt en parfym... men clean blir det nog nästa gång. Vilken av dofterna gillar du mest???

MammaMorran sa...

Det där receptet lät smarrigt! Måste nog testas! :)
Kram
MammaMorran- funderar på livet & Barn med ADHD/Autism

Emma sa...

Frida, det finns kladdkaka kvar! Jag gillar Shower Fresh bäst. Vad beställde du för parfym?

MM, prova! Den är toppen!

Frida Bieberbach sa...

Hej sötnos, jag beställde D&G Light blue.
Conne hade den på jobbet och den gillade jag verkligen. Shower fresh tar vi nästa gång då!

Är borsten som du köpt dyr? Kanske skulle vara något för min hårömma och toviga dotter till julklapp.

Kram Frida