onsdag 16 januari 2013

Here we go again.

Jag tror att vi vet vad pruttproblemen beror på nu. Elvin är känslig (eller allergisk) mot komjölksprotein. Vi har ju testat mjölkfritt tidigare utan resultat men då var problemen troligare nån form av kolik. Bebisar utvecklar oftast allergier från ca 3 månader och uppåt då deras små magar är mer utvecklade. Så here we go again. Mjölkfri gröt och ersättning för Elvins del och helt mjölkfritt för min del eftersom att jag fortfarande ammar en del.

På ett sätt är det ändå väldigt skönt att det förmodligen kommer att bli bättre från och med nu även om det är en omställning, främst i matlagningen.Och blir det inte bättre då ger jag upp... Stackarn vaknade med ett skrik förut och hade jätteont. Usch vad det skär i hjärtat...

Och just det, hans extremt torra hud, som vi trodde berodde på vädret, hör förmodligen ihop med överkänsligheten/allergin. Också skönt att veta för det har bara blivit värre hur mycket (eller lite) vi än har smörjt in honom.

3 kommentarer:

Louise sa...

Så härligt om det löser sig för lilla Elvin. Hoppas vardagen med allt vad mat och gröt heter gör skillnad. Att ni kan anpassa och få en liten glad och nöjd Elvin.

Cilla sa...

Kokosmjölk är ett bra alternativ till mycket matlagning och i övrigt finns det ju sojamjölk/havremjölk/mandelmjölk att använda sig av. I början känns det som att man inte kan laga någon middag alls, men det handlar bara om att tänka om lite grann :) jag använder ju sällan mejeriprodukter numera och det är bara när jag får för mig att det är krångligt att utesluta det som det blir krångligt ;)

Vad gäller ustlagen/allergi borde det kunna bli bättre om ni har bort mjölkproteinet. Trots att jag är vuxen får jag utslag i anstikte och på hals och bröst när jag äter lite för mycket mejeri. Det är bara kroppens sätt att visa att den är missnöjd. Ge det två veckor så borde utslagen vara helt borta - om det har med mjölkproteinet att göra så att säga.

Hoppas att det blir bättre snart!

Puss å kram

Linda sa...

Hur kom ni på allt detta? Men Gud vad skönt att veta! Kram