tisdag 15 januari 2013

O.O.R.D.N.I.N.G.

Jag gillar verkligen ordning och reda och var sak på sin plats men det verkar som att hur mycket jag än försöker så blir det aldrig så. Det stör mig. Varje dag. Jag skulle behöva tre nya rum tror jag. Helst ett helt hus. En tvättstuga, ett sy/tränings/pyssel/musik-rum och ett extra tv-rum vore inte fel. Tids nog, tids nog... Till dess får jag helt enkelt gilla läget. Men den här listan (som jag lånar från Hilda) kanske kan hjälpa mig under tiden.

  • Var sak skall ha sin plats. Märk upp lådor, skåp, burkar, pärmar, tidsskriftssamlare och hyllor med vad som ska vara var då vet du var grejerna finns när du behöver dem. Du kan använda remsor från en dymoapparat eller skriv ut fina lappar. Då kan ingen säga att de inte vet vart grejerna ska vara.
  • Titta på hur du själv och familjen beter sig, var samlas en viss typ av saker - ordna en förvaring där istället för att försöka dig på den omöjliga uppgiften att få alla andra att ändra sina vanor. 
  • Har man inte använt eller saknat något på 3 år behöver man inte den saken. Och dessa arvegods, om du verkligen inte gillar skålen du fick av mormors systers vän osv så skänk eller släng, spara bara det som verkligen betyder något.
  • Skaffa en lattjolajbanlåda där saker och ting kan förvaras till dess de fått en egen plats. Då ligger inte grejerna huller om buller och stjäl energi.
  • Det är så skönt att vakna eller att komma hem till ett städat hem, plocka därför i ordning innan ni går och lägger er eller åker hemifrån.
  • Plocka alltid med dig något i farten när du ändå går från ena våningen till den andra eller från ena rummet till det andra. Gör du det till en vana blir det mindre stökigt.
  • Var strukturerad redan vid tanken på handling; Vad ska jag ha den till? Behöver jag den? Vart ska den vara?
  • Gör listor på allt du ska göra och alla projekt du håller på med. Sen får man inte börja med nåt nytt förrän allt på listorna är klart. Det synliggör även att man får nåt gjort när grej efter grej stryks vilket kan va bra när man känner att man har tusen saker att göra men inte kommer nånstans.

    Bra ju?!

1 kommentar:

Louise sa...

Kanonbra lista! Jag brukar göra de flesta punkterna var dag. Att bocka av stora som små projekt är så skönt, enda in i själen. Jag har bara ett par punkter kvar på min lista så de lär jag kunna beta av nästa vecka när A jobbar eftermiddag. Man måste lära sig att man kan inte ha det tipp topp med 3 barn 24 th om dygn. Bara man har det upplockat, disken är uppdiskad och toaletterna är rena och fräscha, då är det helt ok. Lite damm dör ingen av även om det är sjukt tråkigt när man har svarta möbler. Det syns ju så väl( redan efter ett par timmar efter att man torkat)

Hoppas du får iordning på tillvaron. Hjälps åt, allt går mycket fortare om man är två. Det är guld värt!