söndag 13 januari 2013

Och just som jag trodde att jag hade koll på läget...



Då vändes allt upp och ner. Typiskt. Men jag antar att det är livet som småbarnsförälder i ett nötskal.
Sovstunderna på dagarna fungerar endast om vi är ute och går. Och magen spökar så mycket på natten att fisen inte kan sova. Vad blir summan av det?

Svar: En mamma som inte får sova men som är ute och går väääldigt mycket. Den här veckan har jag dessutom kört två gympass så ni tror mig säkert om jag säger att kropp och knopp är heeelt jättetrötta.

Men det värsta är faktiskt inte icke-sömnen utan oron för Elvins mage. Han är helt otröstlig ibland.
Hit me med era bästa tips för förstoppade små bebismagar. Vi har provat katrinplommonpure och messmör men jag är av den otåliga typen, när börjat det verka? (Inte efter fem minuter som min hjärna vill tro antar jag).

För att försöka lösa problemet trött mamma har jag tänkt somna tidigt ikväll. Innan tolv alltså så det borde inte bli några problem. Jag ligger nämligen redan i sängen. Ska bara bli lite trött också.

Just det, vi var hemma hos mina svärföräldrar på lunch idag och beklagade oss över vår sömnlöshet. Då slog Elvin till med maratonsovstunden på typ tre timmar. Sköönt tyckte vi och då slutade det som på bilden. Två utslagna föräldrar i varsin ände av soffan.


3 kommentarer:

suz sa...

Min syrras bebis var förstoppad med. Men det funkade om hon tog tempen på honom..tydligen ska det funka o då bajsade han direkt:)

Therese sa...

Om det är så att ni ger honom gröt eller ersättning så kan ni ha i vanlig rapsolja/matolja i det. När det var om värst för vår tjej fick vi ge det två ggr/dag plus katrinplommon och päronpure. Hoppas det hjälper

Karolina sa...

Å, det är verkligen hemskt när de små blir förstoppade.
Håller med Therese här ovan om hennes tips. Sedan kan det hjälpa med ett bad och att du masserar magen. Har du provat det? Om du inte vet hur du ska massera så fråga din BVC-sköterska. För vår lilla Sirihjälpte det till viss del.
Om ni börjat med smakportioner så undvik majs och banan. Har de små känsliga magar så kan dessa saker göra det värre.

Och nu kommer du undra om jag är riktigt klok... Vi hade de här problemen med Siri när hon närmade sig 6 månader. I och med hennes ryggmärgsbråck så har vi kontakt med en avdelning på Linköpings Uni.sjukhus, PNUT. De jobbar bara med barn och just tarm och blåsa. Där sa de till oss att köpa en potta och sätta henne på. Det var alltså när hon var fem månader... Jag trodde de skojade, hon kunde ju knappt sitta själv, men det var på fullaste allvar. Så vi löd, köpte en potta med rejält ryggstöd och satte henne där. Vi höll naturligtvis i henne så hon inte ramlade :) och så satte vi ett babygym framför som hon kunde titta/leka med. Hon bajsade första försöket. Det är så mkt lättare att få ut det om det är hårt i den positionen... Sedan dess har vi använt pottan väldigt flitigt. Ibland hjälpte det, ibland inte.

Hoppas det löser sig för er lilla kille.

Hälsningar
Karolina