tisdag 16 oktober 2012

1 månad.

Idag blir Elvin 1 månad. Poff så hade det gått fyra veckor! Men jag tycker bara att det är skönt. Det kommer förmodligen att låta annorlunda om ett halvår... Vi har fått in lite halvdana rutiner här hemma (även om ingen dag är den andra lik), men framför allt så är det så skönt att jag känner mig säkrare i mammarollen.

Elvin är en bestämd liten kille som mer än gärna skriker (högt och länge) om något inte är bra. (Vi vet inte riktigt om en del av skriket beror på känslig mage så vi testar oss fram i dropp-djungeln just nu.) Han vill helst bli buren och vaggad när han inte sover. Och sova är inte något han gärna gör (förutom på nätterna vilket vi tackar för). Eller rättare sagt, han vill inte sova på kvällarna och på dagarna somnar han oftast i samband med amningen. Han älskar att åka vagn och somnar nästan alltid. Om han inte gör det ligger han så nöjd där i och tittar lite. På dagarna kan han sova allt från korta stunder till flera timmar. Det beror lite på om vi är hemma eller ute och går.

De senaste dagarna har han bjudit på några härliga vakenstunder då han ligger och kikar på T eller mig. Han har tom bjussat på några söta små leenden. Jag vet inte riktigt om dom är medvetna än men han gör det i samband med att vi pratar med honom så jag hoppas att vet vad han gör.

Vi var på BHV idag och han växer som han ska. Viktkurvan står spikrakt uppåt. 880 gram upp på två veckor. Idag var han 58 cm lång. Han har alltså vuxit 5 cm sen han föddes.

Den här första månaden har höstvädret varit som det ska antar jag. Ömsom sol, ömsom regn. Eftersom att vi bor i lägenhet hatar jag regnet. Det är ett alldeles för stort projekt att ta sig iväg nånstans. Bara det är uppehåll går jag gärna flera promenader varje dag. I den mån jag orkar så klart. Kroppen är inte riktigt återställd än blir jag påmind om när det har varit mycket aktivitet.

Jag märker nu när jag har skrivit lite att det faktiskt har hänt en hel del den här första månaden. Det är spännande att tänka på vad som kommer att hända den kommande månaden!

Inga kommentarer: